Karlshamn
sett ur en gosses ögon.
Jag är en Karlshamnare, född i maj
1940, fast inte i Karlshamn. Världspolitiken ändrade min
födelseplats. Tyskland hade just invaderat Danmark och Norge, var
Sverige näst?
Alla havande kvinnor blev evakuerade
den månaden. Min mor reste till min fars kusin i Jönköping. Det är
varför jag som Karlshamnspojke är född i Småland, lite udda, tror
jag, omgiven av så många lokalfödda människor.
Bengt f. 1940, Marie-Louise f. 1942 + 2002
Min syster. som var två yngre, var född
“på riktigt” på Karlshamns lasarett, numera poliskontor.
Vi bodde i min fars tjänstelägenhet
på tredje våningen av rådhuset, i en stor lägenhet med balkong
mot Drottninggatan, allt för länge sedan ombyggt till kontor, utan
balkong.
Utsikt från rådhuset, Drottninggatan norrut
Jag tror at staden var lugn under mina första år,
medan världen var i fullt krig. Far tog mig på promenader i hamnen
där jag fick lära om hur svårt det var att få kopra till
oljefabriken och – hur man var tvungen att vara tyst så ingen
spion kunde sänka någon koprabåt på väg till Karlshamn. Jag var
mycket tyst om båtarna när det var någon i närheten.
Bilar gick alla med gengasapparat. Det
tog en halvtimma att få en taxi när vi skulle till järnvägen,
taxin behövde värmas up först. De stod på torget utanför Lagerblad Tryckeriet.
Trafiken kan inte ha varit så värst
intensiv. Ett tidigt minne är att min syster och jag kröp på alla
fyra fram-och-tillbaka över Drottninggatan vid korsningen till
Rådhusgatan.
Någon rusade upp för trapporna och
informerade min mor om vad hennes lilla älsklingar gjorde. Hon kom
och hämtade upp oss framför fötterna av en hästdragen vagn. Vad
straffet var kan jag inte minnas, men vi kröp aldrig på alla fyra
över gatan igen.
Det var hårda tider i Svea rike och så
mycket var ransonerat. Smör var nästan oåtkomligt men min far
handlade ofta direkt, utan kuponger, från några av de bönderna som
kom till torget för lördagshandeln.
Våra kökssopor togs om hand av en man
som kom tre trappor upp till köksingången två gånger i veckan. En
dag så gav min mor honom en smörgås med äkta smör på. Aldrig
kan jag glömma hans glädje över att få något så gott medan han
stod i köksdörren med en något sliten och inte alldeles ren
overall.
Ett fast inventarie på torget var
“Knäcka Maria”. Hon hade sålt sina hemkokade sockerkarameller
och knäck på torget alla lördagar i nästan 50 år, minns jag att
hon sade. Jag gillade sockerpullorna. De kostade fem öre och de
lämnades över i en strut som var rullad av blad från fredagens
Karlshamns Allehanda. Jag brukade rulla upp den tomma struten, slicka
av alla överblivna sockersmulor på papperet och läsa vad som stod
på den sidan.
Fisken från fiskehamnen var också
inrullade i blad från Karlshamns Allehanda eller
Sölvesborgstidningen. De arken luktade inte lika gott.
Det blev många steg för at göra
veckans inköp. Fisktorget först, där började urvalet minska
snabbt. Sedan Saluhallen och torget. KBS vid västra sidan av torget
för specialcharkuterivaror var sist på vår lista.
Fisktorget var ganska så vilt. Många
av fiskegummorna tyckte in om varandra, eller var helt enkelt
fokuserade på att sälja, oavsett vad som kom i vägen:
“Köp ente hennes fäsk, den ä inte
fäsk.”
Torget både luktade och lät som sig
själv. Inget var som torget på lördagen. Alla borden var numrerade
och uppsatta i tre rader, parallellt med Rådhuset, redan klockan 06.
De förvarades i ett skjul intill föreläsningssalen strax innanför
polisens port. De började tas ner exakt kl 13 och torget var tomt,
rent och handsopat igen före kl 15.
Lukten var av allt det färska som
såldes och dessutom från kreaturshandeln. Ljuden var från
grishandeln utanför taxistationen intill Lagerblads Boktryckeri på
Kungsgatan. Det var en vild tillställning med griskultingarna som
skrek för livet när de lyftes i bakbenen för att förevisas för
någon potentiell köpare.
Där var en hel del hästhandel på
gång också. Både köparna och säljarna stärkte sig med Renat,
bevisat av att det alltid låg tomma brännvinsflaskor kvar på torget när
de lämnat. Någon hade så mycket att han blev trött och satte sig
på kanten till hästbassängen. Jag minns att jag såg en som var så
ostadig när han satte sig att han trillade baklänges in i
bassängen, till allmän glädje för alla.
Spritbolaget låg inom nära räckhåll
på Rådhusgatan. Många av lördagshandlarna tog tillfället i akt
akt fylla på sitt förråd. Det var ofta kö långt utanför
framdörren. Brattsystemet var i full sving. Det tillät tre liter
starksprit sprit per vuxen och ansvarig person, per månad, plus vin.
Mycket få kvinnor och inga gifta damer kunde ha en motbok att handla
sprit på. Min far brukade köpa ut åt dem som var extra törstiga, minns jag han sagt.
På torget fanns allt man kunde tänka
sig från lokala fält och gårdar. Potatis och kål gick att köpa
året runt men så mycket som vi tar för givet nu fanns bara på
sommaren, som tomater, t.ex. Det som kom från drivhus var utan
undatag dyrt, ofta för dyrt för många.
Hönorna var alla, utan undantag,
gamla, d.v.s. de kom inte till torget förrän de, garanterat, inte
kunde lägga flera ägg. Det var lite grand av en kamp mellan
husfruarna att finna de yngsta hönorna. Ett sätt att testa var att
ta en vinge i handen och bryta benet. Gick det av med en knäpp så
var hönan för gammal. Undrar om våra mataffärer skulle gilla att
man gjorde så nuförtiden?
Det såldes mycket kanin då, den var
inte alltid rensad, man kunde köpa en en kaninkropp, nyligen blödd.
Det måst ha varit ett ganska så omständigt arbete att skinna den i
köket. Vi hade bara tunna kaniner i vårt kök, redan prepareade och
sålda utan skinn eller inälvor.
Saluhallen var i fullt sving på
lördagen. Det var obligatoriskt att vara där tidigt för då var
urvalet störst. De flesta av stadens charkuteriaffärer hade ett
stånd, såväl som många som kom från landet och bara var där en
gång i veckan. Omsättningen var mest charkuterivaror och även
bröd. Färska grönsaker såldes dock bara på torget.
Femkronorssedel från 1952
Min far var ofta t.f. stadfiskal när Sven Timmelin inte var i stan. En gång arresterades en av
torggummorna för att hon hade lurat en kund på fem kronor. Hon hade
klippt femkronorssedlar på mitten, så att en hade blivit två när
hon lämnade växel. Hennes stånd kunde inte lämnas obevakat länge
så hon togs in till polisstationen som ju låg i Rådhusets port (nu
bortbyggd) bara några meter bort. Hon sade sitt namn, öppnade sin
börs så polisen kunde ta den andra halvan av femkronorssedeln som
bevis och fick gå ut igen.
Min far var även ofta engagerad som åklagare i Karlshamns Rådhusrätt. Torggumman stod som åtalad några månader senare. Jag
minns att min far föreslog att hennes villkorliga straff skulle bli
fem kronors böter, att betalas via många dagsböter under ett års
tid om hon bröt mot lagen en andra gång.
Hon bröt aldrig lagen igen. Lagom
rättvisa, eller hur?
Frälsningarméns orkester var ute med penningburkar och spelade varje lördag, i ur och skur.
All affärsverksamhet upphörde kl 13. Allt stängde efter den tidpunkten. Sjölands konditori och alla andra konditoirer också, och det var många i stan då. Sedan, ända till måndag morgon, så var det bara de två torgkioskerna som var öppna i hela stan.
Svea rike hade olika sorter av
ransoneringar från 1940 till den sista produkten, kaffe, släpptes
fri 1947. Mycket mat konserverades hemma under krigsåren, t.o.m.
våra ägg. De köptes i dussinvis, ransoneringskortfritt, från en
lantgård och konserverades i vattenglas (Natriumsilikat) i en spann
på vinden. Rödbetor, alla sorters bär och frukt konserverades.
Efter att ha ätit hemkonserverad svart vinbärssylt så vet jag att
ingen fabriksgjord vara kan smaka ens nära så gott som det
hemlagade.
På några av min fars promenader så
gick vi till Johanssons plåtslageri på Prinsgatan. Där stod två
bilar på träblock sida vid sida i ett förråd. Min fars Ford 1937 och
plåtslagarens.
Batterierna stod vid sidan för att
vara laddade. Då och då så sattes de in i bilen och motorn
startades. Trots den strikta bensinransoneringen så fick bilägare
köpa en liten mängd s.k. startbensin för att hålla sin motor i
skick.
Bakhjulen var i luften men min far lade
i växeln bara för att smörja växellådan, sade han. Den bilen såg
inte dagsljus igen förrän till våren 1946 när bensinransoneringen
var över. Då var han glad att han inte sålt däcken till någon av
taxichaufförerna under kriget, det tog ytterligare något år innan
man kunde finna bildäck i Sverige.
På torget stod de två kioskerna, sida
vid sida med en telefonautomat och en bekvämlighetsanläggning. Det är jag som handlar i den vita vinterpälsen.
Författaren vid stadens bekvämlighetsanrätting (På norra sidan av torget)
Den var öppen nästan hela dygnet alla
dagar, skött av en äldre dam. Jag tor mig veta att hon arbetat i
paviljongen i över 50 år. Jag var med min far en gång, det kostade
fem öre. “Det bjuder jag på, goe herr Lindvall”, sade damen,
öppnade sin handväska och lade fem öre i kassan.
I kiosken kostade en kola fem öre. Där
kunde man även, förutom Aftonbladet, Expressen, Kvällsposten,
Blekinge Läns Tidning, Karlshamns Allehanda, Sydöstra Sveriges
Dagblad, Stockholmstidningen, Sydsvenksan och Dagens Nyheter som alla
kom sex dagar i veckan köpa “smuts”, pornografiska tidningar med
mycket illustrativa svart-vita bilder, oftast tryckta på “främmande
språk”. Jag antar att “smuts” hade ett internationellt språk.
Detta var den tiden när vår kära
Sveriges Radio bara sände några få timmar på kvällen. De hade
skolprogram på förmiddagen. Om de var för vår klass så fick vi
alla sitta tysta i klassrummet medan den stora högtalaren i hörnet
spridde kunskap bland oss unga. Ibland sände de undervisningsprogram
mellan 17 – 18, vi kunde bli uppmanade att lyssna på det
programmet den dagen och sedan rapportera vad vi hört i skolan nästa
dag. En sorts hemarbete, eller hur?
Folkskolans, Bodestropskolans,
gymnastiksal låg i skuggan nästan hela dagen och var iskall vår
och höst när värmen inte var påsatt. Under vintern var den så
het att vi alla svettades. För det mesta så tvingades alla vi
gossar att duscha efter gymnastiken, i iskallt vatten. Det skulle
härda oss, sade magistern.
Byggnaden hade och kanske fortfarande har, en aula på översta väningen. I den stod en skioptikon projektor som användes flitigt att visa “lysande bilder” på. Skolan hade även en 16 mm filmprojektor som visade alla möjliga lärorika stumfilmer om den stora världen.
Byggnaden hade och kanske fortfarande har, en aula på översta väningen. I den stod en skioptikon projektor som användes flitigt att visa “lysande bilder” på. Skolan hade även en 16 mm filmprojektor som visade alla möjliga lärorika stumfilmer om den stora världen.
Verkstäderna var i källaren, både träslöjd och metallslöjd var på ämneslistan. Vi fick lära oss att ställa in och använda en metallsvarv.
Vad gäller den personliga säkerheten så tror jag inte den var uppfunnen då. Jag skar upp ett finger som lades om av skolsköterskan. Blodvite var inte helt okänt i varken trä- eller metallslöjden.
En gång i veckan så ställdes vi alla
upp framför Bodestropskolan och marscherades till Varmbadhuset. Där
blev vi alla skrubbade och fick besöka bastun samt simma i den kalla
andraklass bassängen.
Helleströmska badinrättningen
Förtsaklassbassängen låg en trappa
up. Den var alltid uppvärmd, det visste jag eftersom jag gick dit
med min far ibland. Den fick vi skolbarn aldrig använda när vi
var där klassvis.
Promenaden tillbaka till skolan var
något av det kallaste man kan tänka sig. Vi var ordentligt
skrubbade och säkert inte riktigt torra när vi gick nerför
framtrappan ut i den kalla vintern. Kylan bröt snart igenom och jag
och mina klasskamrater skakade av köld, åtminstone de första 200
m, eller så.
Skoltandvården hade sina lokaler
intill gymnastiksalen. De tandläkare som arbetade där må ha varit
världens bästa i sitt yrke, men deras utrustning var inte den
nyaste. Att gå till tandläkaren var obligatorist fast jag lyckades
smita undan ganska så länge. En dag några år senare, när jag var
i läroverket, upptäcktes det att jag had 46 hål att laga och var
tvungen att dra ut fyra tänder. Det ledde till en plågans höst när
jag gick in och ut nästan dagligen ur de då nybyggda
folktandvårdslokalerna intill lasarettsentrén.
Hur kunde det bli så illa.
Det var specerihandlare Anderssons på
Drottninggatan fel. Far hade “bok” hos honom och jag kunde gå in
och hämta ut choklad och annan godis när som helst. Det gjorde jag
ofta på vägen hem från skolan. Visst exploderade min far när han
såg månadsräkningen men vad kunde han göra då?
Hade handlare Andersson svårt att komma ihåg att jag var förbjuden att köpa godis, eller?
Hade handlare Andersson svårt att komma ihåg att jag var förbjuden att köpa godis, eller?
Jag hade dock en egen “bok”också,
i tidningsaffären intill Åbergs möbelaffär på Ronnebygatan.
Därifrån inhandlade jag alla aktuella serietidningar som vi
läste på den tiden, Bl.a. Stålmannen, Läderlappen, Tarzan och Kalle
Anka. Det blev med tiden en ordentlig hög hemma, jag kastade
aldrig ut någon, de var ju referensmaterial när man kom i
diskussion med någon om vilken seriefigur hade gjort vad och till
vem.
Jag fick en cykel när jag fyllde nio,
en Rex, gjord i Sverige. Den öppnade oanade och vida horisonter för
mig. Hela världen var inom några minuters cykelväg. Jag växte
snart ur min cykel och på min elvaårsdag fick hag en ny treväxlad
Crescent, också den från NyWe på Ågatan.
Det låg en vattendriven kvarn på
östra sidan av Mieån på vägen mot Asarum. Den var magisk med
vattenjhulet som drev många axlar med vilt spinnande kugghjul,
gjorda av trä. Jag spenderade många timmar där under mina
cykelutflykter men blev så småningom utkastad och totalt
portförbjuden. Jag gick för nära och nästan föll in i
kuggdrevet. Möllaren fick tag i mig och kastade ut mig, för evigt.
Han var inte beredd att svara för någon gosse som blivit tuggad
till pinnaved (eller köttfärs?) av någon kvarnmekanism.
Jannebergs tegelbruk var i full
aktion. De tog in lera från fältet med hjälp av av några
tippvagnar och ett fotogendrivet lokomotiv. Det var två år äldre än jag, allstå byggt 1938. Det hade en encylindrig motor som gick i konstant
hastighet. Den drev bakaxeln via en enorm svänghjulsväxellåda.
Utväxlingen skedde genom att en drivtrissa skjöts framåt mot
hjulet. Ju närmare centrum, desto lägre växel. Ju längre ut mot
periferien trissan lades ut, desto snabbare gick tåget.
Lokomivet vid tegelbruket fascinerade mig.
Så här ritade jag upp växellådan när jag var 14.
Brännugnen var rund, med ca 12 – 15
ugnar runt periferien. Efter det ett fack var fullt med formad lera
så eldades ugnen med torvmossa och trä. Efter bränningen var över
så så förseglades ugnen som fick svalna några dagar innan den
öppnades och de nu hårda och vackert röda tegelstenarna togs ut.
Sedan började hela processen igen. När jag kom förbi många år
senare så låg det ett hotell där brännugnen låg.
Väggahamnen byggdes till lite varje
år. Den gamla fiskehamnen i hamnen blev hem för allt färre av de
stora trålarna.
Men ljudet. En tändkulemotor var inte
lättstartad men de kunde gå på nästan vilket flytande bränsle
som helst. Om båten bara var i hamn några timmar så lämnades
motorn i tomgång. Tuff-tuffandet var totalt unikt. Avgasrören
blåste ut rökringar, ofta en eller två mellan några tysta varv av
motorn, sedan en ström av rökpuffar igen. Jag kunde stå länge
vida kajen och bara njuta av ljudet av alla fiskebåtarna.
Lyssna här:
https://www.youtube.com/watch?v=9oZfYhq43gs
Lyssna här:
https://www.youtube.com/watch?v=9oZfYhq43gs
När jag var lite äldre så fick jag
följa med ut på trålturer i Östersjön. Visst blev jag sjösjuk
ibland men upplevelsen var så intensiv för en landlubbargosse.
Varje gång så fick jag många kg
skräpfisk med mig hem, sådan fisk som inte kunde säljas direkt. Det blev mycket ål, någon torsk om vi trålat för sill, flundror, gädda,
abborrar och annat som levde i Östersjön då.
Karlskronatåget på ingång till Karlshamns Södra ( ca 1940)
Tåget gick igenom hamnen. Att hoppa på
vid Karlshamn Södra för en kort tur till Karlshamn C var en sport
för många.
Man klarade sig inte alltid. Konduktören had bra kontroll på vilka som klev på i hamnen. Han väntade vid slutet av perrongen vid centralen och kunde ge ett bra nyp i örat efter trippen. Bäst var dock att kliva på perrongen på passagerarvagnen från hamnsidan, den som var vänd bort från perrongen, då kanske konduktören inte såg den nye passageraren.
Karlshamns Södra hållplats (Ca 1950)
Man klarade sig inte alltid. Konduktören had bra kontroll på vilka som klev på i hamnen. Han väntade vid slutet av perrongen vid centralen och kunde ge ett bra nyp i örat efter trippen. Bäst var dock att kliva på perrongen på passagerarvagnen från hamnsidan, den som var vänd bort från perrongen, då kanske konduktören inte såg den nye passageraren.
Perrongerna i ändan av varje
passagerarvagn på tågen, det var något annat. Visst skulle man
resa på perrongen om det inte var för kallt. Den sotiga röken från
lokomotivet var alltid där, hade man en vit skjorta på sig så var
den inte vit längre när man kom fram, om så resan bara var till
Bräkne-Hoby "pao kaostbaonan" eller till Ryd på “vissandabanan”.
Till Vislanda blev det dock endast
rälsbussar efter ca 1949. De var bekväma och kanske även snabbare
fast de tutade bara i stället för att ha en riktig tågvissla. De
hade en kamin i varje kabin som eldades med träkubb av konduktören unde de kalla
månaderna.
SJ restauarngvagn (Ca 1945)
Att besöka stationen, Karlshamn C,
var alltid ett äventyr. De hade en liten traktor att dra runt
bagagevagnarna på perrongerna med. Den såg ut some en kort bil, var
ca 20 år gammal 1950 och hade gått ca 200 mil enligt
hastighetsmätaren, minns jag. Bekvämt liv för ett fordon, tyckte
jag. Varje gång den vändes på perrongen väntad jag mig att den
skulle falla av, det gjorde den aldrig. SJ förare måste ha varit
duktiga.
Lyfttrucken KaMeWa (tillverkad av Karlshamns Mekaniska Werksstads AB) i fiskehamnen klarade sig
inte så väl. En vacker dag gav bromsarna upp och den gick i vattnet
med förare, fisklast och allt. Föraren blev snart uppfiskad och
hostade saltvatten länge. Han fick gå in till fiskfabriken där han
fick låna en torr overall och återgå till jobbet, denna gången
med att flytta fisklådorna med en handtruck.
Motortrucken blev uppfiskad av en
tillkallad bärgningsbil från Sven Jeppsons, som då låg vid
korsningen Drottninggatan och Ronnebygatan, samma eftermiddag.
Trucken var dock borta några veckor medan den blev uttorkad, fick
nya bromsar och återställdes till gott skick igen.
Stationschefen signalerade till tågen
med en flagga på dagen och en lampa när det var mörkt. Det var en
elektirsk handlampa som aldrig stängdes av, dag eller natt, fick jag
veta. Någon natt, men långt ifrån alla, så satt den i en
laddningsappart på stationskontoret. Lite äldre teknik än nu.
Batteriet var av typ NiFe, en av Thomas Alva Edisons uppfinningar. De
kunde aldrig bli överladdade eller skadade av att urladdas totalt,
bra mycket bättre kvalitet fast kanske lite tyngre än vad vi lever
med i våra mobiltelefoner i dag.
Samma typ av batterier, fast tusentals
gånger större fanns även kvar från likströmstiden på elverket
på Rådhusgatan. De hade inte använts på många år och stod nu
stilla och dammiga i ett stort batterirum, bakom de rummen som hade
alla brytarna för stadens gatuljus. Karlshamn hade haft likström
länge, kanske längre än de flesta svenska städer. Bytet till
växelström skedde ca 1939. Min morfar hade fortfarande sin nu
värdelösa likströmsmotor liggande i ett hörn av hans verstad. Den
såldes dock för värdet av kopparskrot innan kriget var slut.
Det var ett äventyr i sig själv att
besöka elverket. Hela byygnaden var inpyrd av lukten av ozon, den
gasen bildades när brytarna slog till eller från.
Lokaldistributionen var med ganska så låg spänning, kanske rent av
bara vad vi fick hemma, 127 V, så brytarna var stora, ljudliga och
lite farliga att vara nära.
Vid kvällstid så tändes alla stadens
gatuljus från elverket, det var en lång rad stora tidsur som slog
till många brytare i tur och ordning med en ordentlig smäll, blått
ljus, och stark lukt av ozon.
Jag fick vara med i elverkstaden och
lära mig hur en voltmätare fungerade och hur de skulle kopplas. Jag
gjorde en kortslutning med en amperemetar, den såg likadan ut som en
voltmätare i mina ögon, Amperemätaren exploderade. Jag fick lära
mig hur en kabel skulle skarvas och hur man använder en lödkolv.
Inga kallödningar var tillåtna. Jag fick min egen lödkolv som
gåva, den hängde med i min verktygslåda ända tills “hemmaströmmen”
byttes till 220 V.
Mycket av stadens mekaniska utrustning
sköttes av en annan verkstad fylld av duktiga mekaniker,
brandstationen, under brandchefen Malm. Staden hade några
motordrivna vattenpumpar som användes vid vatten och avloppsarbeten. När
de slutate tuffa rätt så kom de till brandstationen för att få
nya ventiler och kolvringar.
Brandbilarna luktade bensin där de
stod i garaget, alltid färdiga att köra ut. En av dem var lite
trött och had en laddningskabel till batteriet. En gång kördes den
ut med kabeln ansluten. Då drog den laddningsapparaten med sig långt
ut på gatan innan kabelanslutningen brast.
Brandchefen hade sin egen bil, det var
en röd Volvo droska. Den hade både tuta och rött blinkljus på
taket. Passagerarutrymmet var dock fyllt med utrustning så den kunde
bara ta en passagerare.
Volvodroskorna som taxi hade tog hela
sex personer med hjälp av extrasätet som fälldes ner så tre fick
åka baklänges.
Mina föräldrar skildes 1947, hemmet delades och far köpte en annan bil. Denna Opel 6, 1936, i bilden ovan, körde han i diket med en marsdag
under vår första resa för året till sommarstugan, nära Urshult.
Strax norr om gränsen till Kronobergs län så brast vägkanten och
vi hamnade på sidan av vägen i en allvarlig lutning.. Två bönder tillkallades med varsin häst och
bilen var snart upprätt på vägen och på alla fyra hjulen igen.
Ramen som var gjord av trä i denna bilen hade dock brutits på mitten. Vi körde tillbaka till stan mycket
sakta, i första växeln hela vägen. Det var kanske för lite
fartvind för kylaren kokade och vi fick stanna och fylla på med
dikesvatten ett par gånger,.
Dags att bygga en ny ram. En av
brandmännen var duktig snickare. Bilen ställdes upp på fyra
träkubbar längst in i nya polisstationens garage. Han inköpte
riktigt ekträ och gjorde snart bilen körbar igen. Varför polisens
garage? De hade just flyttat in i sin nya byggnad i gamla fängelsets
lokaler. Polisbilen stod aldrig stilla länge nog att behöva vara i
garaget.
Fars bil, ja. Det var ju inte så
mycket trafik i stan på den tiden. Expressbyrån hade fortfarande
två hästspann i stallet på Drottninggatan 83 för leveranser i
stan. Alla bussar gick ut i landsbygden och den mesta stadstrafiken
var via cykel.
Min far svängde lite för snävt i
korsningen Ronnebygatan och Kungsgatan. Han knuffade omkull en dam på
cykel som just köpt mjölk i mjölkaffären som låg där.
Hon reste sig upp och började svära
över slarviga förare som inte kunde se vart de körde.
Min far, inte i sitt bästa humör,
sade vad han tyckte om gamla käringar som inte kunde cykla.
Cykeln had dock blivit något
modifierad och framhjulet fått en antydan av att se ut som en
kringla. Far lugnade sig igen. Han betalade för en liter mjölk och
köpte en ny grön cykel nästa dag åt damen, hos NyWe, förstås.
De gav far tio kronor i inbyte för värdet av de nästan nya däcken.
Damen och far skildes som vänner och pratade alltid glatt med
varandra när de möttes på stan efteråt.
Att mötas på stan. Det gjorde man
alltid. Alla gick, alla möttes, alla kände igen varandra.
Vi, skolbarn, gjorde knappt annat än
lyfte på skolmössan och bugade för alla lärare och lärarinnor vi
mötte. Dessutom så hälsade vi på alla portvakter, affärsägare
och många andra, ja, praktiskt taget alla man någonsin varit nära
som var äldre och man kände igen skulle man lyfta på mössan för.
Kantor Karl Eskil Jehrlander, mannen med magen längst t.h., var också
musiklärare på Realskolan. Han var väldigt begiven på att anmäla
dem som inte var artiga för rektor Bertil Olsson. Det kunde
allvarligt påverka CD betyget, Ording och Uppförande. Det lägsta
i Ordning var ett C, i Uppförande kunde man få så lågt som D,
därav beteckningen CD betyg.
Damen i blommiga klänningen, nr två från vänster, är min mor som var gravid med min syster sommaren 1942.
Damen i blommiga klänningen, nr två från vänster, är min mor som var gravid med min syster sommaren 1942.
Stadens liv flöt ganska så lugnt.
Visst var det stora artiklar i tidningarna om inbrott och slagsmål
ibland. Vi hade en radiobil, först utrustad med radio redan ca 1945.
På min tid var radiobilen en Plymouth från 1949 som
hölls igång i alldeles för många år. Bilfirman Mattsons som sålt
den tjänade säkert stora pengar på underhållet.
Vi bode högst uppe i rådhuset. Polisen flyttade in i det ombyggda gamla fängelsets gård hösten
1949. Mina veckoslutsnätter fylldes av smällarna från bildörrarna
och skriken från fylleristerna som tagits in och skulle in i häktet
för några timmar.
Ombyggnaden av polishuset 1949 var ett
stort äventyr för mig. Jag minns hur jag besökt fångarna i
fängelset innan dess. De var nog inte så farliga med tanke på att jag kanske
var 5 – 6 år under de första besöken, tillsammans med min far,
dåvarande tingsrättsåklagaren, under hans officiella samtal med
fångarna.
Allt togs ut, det byggdes nya golv och
väggar. Poliskontoret var på andra våningen till höger, där var
också en låda med borttappade saker. Förlorade man sina vantar
eller nyckeln till sin cykel så kunde det hända att det gick att
återfå från den lådan. Folk var nog ärligare och hade mer
respekt för värdet av saker då.
Kriminalpolisens kontor låg till
vänster. Jag kunde aldrig förstå vad deras jobb var, att gå runt
med neddragen hatt och hitta spioner, kanske?
Bilden av mig och min mor är taget från mitt sovrum på öersta våningen av rådhuset medan fängelset är fortfarande ett fängelse. Notera det höga staketet t.v. Denna byggnaden blev polishus från 1949.
Taket bekläddes med plåt. Det visade sig vara perfekt för mig. Jag fick ett luftgevär från Nya Järnboden.
Att skjuta på papperstavlor hemma var inte så värst tillfredsställande. Min far uppskattade inte mina talanger när jag glömde bort tavlan på väggen bakom målet.
Taket bekläddes med plåt. Det visade sig vara perfekt för mig. Jag fick ett luftgevär från Nya Järnboden.
Att skjuta på papperstavlor hemma var inte så värst tillfredsställande. Min far uppskattade inte mina talanger när jag glömde bort tavlan på väggen bakom målet.
Mina skott mot polishuset upphörde snart. Överkonstapel Uller, vän med min far kom för att ha en grogg ibland. Då blev det några mycket klara ord till mig om lämpligheten av att skjuta på polishuset.
Vägen till Vägga var totalt mörk,
bara upplyst av gatljusen. En kväll gick jag ut med en vän för att
“jaga lyktor”. Vi skjöt ut alla glödlamporna mellan
Tioöresföreningen och där vägen delade sig mot Saltsjöbadet. Den
tidigare omtalade polisbilen döck upp. Vi sprang mot vattnet i
mörkret, genom den mörka och och risiga skogen. När vi väl kommit
till Villa Utsikten så hittade vi vägen igen. Puh, det var nära...
Skolan var ganska så tråkig men visst
lärde man sig mycket ändå.
När slutade barn att hartza? Det hade
min mor gjort när seklet var ungt och det har säkert gjorts av
generationer efter oss.
Hösten var mörk, perfekt tid att ta
en sytråd, knyta den på en knappnål och sätta nålen i kittet på
en fönsterruta.
Sedan tog man en bit fiolhartz och
filade fram och tillbaka på sytråden. Ljudet är mycket distinkt
och med lite träning så kan man få det att låta som om djävulen
i egen person sitter på fönsterblecket.
Nu var man lite närmare aktiviteterna
och jag blev faktiskt infångad en gång av en mycket arg dam. Hon
gav mig en ordentlig omgång över öronen.
Nästa kväll så var vi tre som
turades om att hartza hennes fönster. Hon fångade ingen igen. Vi
var för snabba för henne.
Pengar? Det var ett annat kapitel.
Visst fick vi veckopeng, men som alla som någonsin varit barn vet,
de räcker inte långt.
Barnens dag var på torget. Det
spärrades in, många gatstenar togs upp och in kom ett nöjesfält
som slog ner många järnspikar mellan gatstenarna för att inte
tälten skulle blåsa bort. Med det kom alla sorters handlare och
försäljare. Jag blev vän med en och hjälpte med att sälja
plastleksaker, alla dyrare än vad man kunde köpa samma sak för på
EPA, endast något hundratal meter bort. För det fick jag några
kronor som tack.
Jag minns dock aldrig att jag gått hem
med pengar i fickan. Allt hade gått åt innan dagen var slut.
Fyrtiotalet tog slut och nyårsafton
1950 var en stor dag, ett nytt halvdecennium med så mycket nytt på
horisonten.
Realskolan. bild tagen av författaren 1953
Jag började på Realskolan hösten 1951. Jag bodde
ju vid torget, det var för nära för att få egen
cykelparkeringsplats. Men vem ville gå om man kunde cykla? Den
första tiden gömde jag cykeln i buskarna bakom gymnastiksalen. Där tog vaktmästare Holger Lätth den. Alla vet att han var en
fasa för alla pojkar. Han tog dock förbarmelse över mig och jag
fick cykelplats nummer 122, under tak. Den hade jag så länge jag
var på Realskolan.
Skoltåget med barnen från Bräkne-Hoby, kom först. Det stannade vid Rosengården. Några
minuter senare kom skoltåget från Svängsta. De hade möttes vid
Karlshamns Södra där det var ett dubbelspår. Det var en bra
balanserad dans som tycks ha fungerat väl. Undrar om man kan köra
moderna tåg med sådan precision.
Vi som cyklade levde farligt. De två tågen kom strax efter varandra vid korsningen vid Regeringsgatan. Det blev
en hel del tutande om någon försökte korsa för nära lokomotivet.
Den korsningen med Regeringsgatan, intill
läroverket, hade inga bommar. Tåget gick sakta och tutade mycket.
Svartkrut kan nog alla göra, vi också. Vi inhandlade svavel i kemikalieaffåren, dussintals meter svartstubin från Asschiers och aktivt kol på apoteket. Vad mer? Tomma 6,5mm patroner. De fanns i tusental på skjutbanan.
Nu kunde vi. Att smälla av lite här och där på bakgårdarna var ju skojigt, många inneboende rusade ut för att fånga oss. Vi använde dock långa stubiner och var långt borta när det small.
Vi kan bättre än så. Hur kort stubin kan vi använda utan att förlora fingrarna? (Ca 8 cm om du undrade.) Min kortaste var 9 cm och jag har fortfarande all tio fingrarna kvar.
Så, en mörk kväll så lade vi ut ett par dussin laddnigar i snövallarna utefter Ronnebygatan, mellan Drottninggatan och Kungsgatan. Alla hade olika längd på stubinerna, så avpassade att vi kunde gå på varsin sida av gatan, tända dem alla och vara långt borta när alla, med olika tidsfördröjning, gick av på en gång.
De small alla av inom några sekunder, vi hade räknat rätt. Några personer kom ut och tittade upp och utefter gatan. Det fanns inget att se och de gick in igen.
Nästa morgon var det ett fotografi i Karlshamns allehanda. “Bil har gjort stenskott av patron som flugit igenom en butiksruta.” Det var en stor ruta. Vi skröt aldrig om hur det skottet hänt.
Min mor fick dock nys om våra pyrotekniska eskapader, beslagtog allt materialet inklusive en flaska med färdigblandat krut. Den fyllde hon med vatten och flaskan den stod i vårt kök i manga månader.
Läroverket var en full värld, den
hade ca 600 elever. De var alla noggrant redovisade i en årlig bok,
komplett med hemadress och telefonnummer för dem som hade telefon.
Lunchmåltiderna var i Bodestropskolan.
Alla gick dit och tillbaka under lunchrasten. Det var en stärkande
promenad. Då och då blev vi avkontrollerade på en namnlista. Ve
den som inte haft lunch den dagen.
Det var alltid kö utanför
matserveringen som var i källaren på folkskolan. Vi släpptes in i tur och ordning
efter vilken klass vi var i. Kom för sent och det blev kanske ingen
lunch den dagen, din klasss var redan innne. Regnade det så blev vi
blöta. Blåste det kallt så blev vi kalla. Snöade det så blev
vi...
Maten var stadig och fyllde väl, utom
på lördagarna, då serverades det saftsoppa med smörgås, ett
ganska så magert utbud. Det kanske inte behövdes så mycket då,
skolan slutade en timma tidigare än de andra veckodagarna.
Man var tvungen att säga ifrån om hur
mycket man ville ha. De som serverade brydde sig inte stort om det.
Att kasta ut mat var dock en synd, noggrant kontrollerat av
lunchvakten, mestadels en lärare.
Visst var jag i slagsmål då och då.
Mobbning var inte uppfunnet ännu.
Jag hade stor mun och nya glasögon,
som jag tyckte skulle få mig att se vis och lärd ut.
Min stora mun ledde till många slagsmål,
dock med mycket lite blod offrat. Mina glasögon strök med en
gång. Då tog min far mig tillbaka till Ahlqvists Ur och Optik, då
intill Östenssons järnaffär på västra sidan av Drottninggatan. O
ja, visst sade min far några starka ord om att jag skulle sluta
slåss. Undrar om det hjälpte? Glaögonen klarade sig dock i
fortsättningen.
Då som senare, så hade Östensson
järnaffär samma reklam, några spikar och skruvar i varje fönster.
Om det var något han inte hade så sade han: “Det har varit sådan
rusning på det så mitt lager har tagit slut.” Hans affär var
öppen alla dagar men han gjorde allt mindre affärer tills huset
revs för att göra plats för Centrumhuset, ca 1954.
Alla skulle bli konfirmerade när de
var 13 eller 14. Det leddes av magister Cronqvist, han skötte om all religionsundervisning innan
konfirmationen.
Kyrkokantorn Jehrlander, musikläraren,
lärde oss att sjunga psalmerna.
Mitt intresse för religion var nog
inte det allra största fast jag var bra på att få pengar från
Pingstkyrkan.
Jag smet från många av de
obligatoriska högmässebesöken det året jag var 13. Inte bra, jag
fick inte konfirmeras det året utan “gå om” nästa år. Då
tordes jag inte annat än att gå i kyrkan och sitta på sidobänken
intill predikstolen, under noggrann uppsikt av prästen.
Konfirmationsguppen 1954
Jag konfirmerades i april 1954 som en
av de äldsta det året.
Hur kom Pingskyrkan med i denna
berättelsen? Enkelt, prästen betalade 2:- kr till den som kunde få
någon ny person att komma till en mässa. Jag gick runt bland mina
vänner, visst fanns det någon som ville få en krona för att gå
dit ca en timma på lördagseftermiddagen?
En krona för mig och en för honom.
Min krona räckte till fyra chokladbitar eller, på sommaren, fyra
hallonglasspinnar från Lanérs glass.
Så småningom så var det min tur att
sälja glass. Att släpa ut glassvagnen var inte så svårt. Jag blev
tilldelad hamnparken. Det var nästan bara nerförbacke från deras
fabrik intill Grandbiografen på Drottninggatan. Vägen hem var mer uppåt och nästan
omöjlig att klara av ensam.
Strutarna var noga räknade så man var
tvungen att ha nog i kassan att täcka alla glassarna man sålt. Det
var dock helt möjligt att sälja glass för halva priset, den som
handlade så fick glassen i handen. Visst fick han äta fort men priset
var det rätta. Dessutom så kändes pengarna för en halv glass nu
bättre i min ficka än min kommission på dagens försäljning, den
fick jag ju inte förrän mycket senare. Var det helt ärligt?
Någon riktigt varm dag så tog
torrisen slut. Alla vagnarna var inte riktigts väl isolerade. Herr
Lanér kom ofta mitt på dagen för att kontrollera sin verksamhet.
Han hade flera torrisbitar, frusen koldioxid, invirade i grått
papper i sin bil.
Hemvägen till glassfabriken var
uppförbacke. De som hjälpte mig tillbaka var någon gång mottagare
av en halv glass också.
Sedan växte vi upp och lade nya
minnen i lager.
En sak är dock klar. Vi,
alla vi som växte upp då, hade en frihet att röra på oss och sätta näsan i “grejor” som vi inte hade med att göra på ett sätt som
jag absolut inte tror att mina barn hade.
------------------------
När jag läste igenom detta så ser jag min klara tendens att observera mekaniska saker. Jag blev så småningom ingenjör och har levt och verkat i flera länder vid detta laget. Fortsättningen kommer att innehålla bl.a. min första världsomsegling som jag fullgjorde innan jag fyllt 20.
------------------------
När jag läste igenom detta så ser jag min klara tendens att observera mekaniska saker. Jag blev så småningom ingenjör och har levt och verkat i flera länder vid detta laget. Fortsättningen kommer att innehålla bl.a. min första världsomsegling som jag fullgjorde innan jag fyllt 20.
Bengt 1947 - Polyfoto i Karlshamn
...........................................................
Jag har även skrivit andra berätteslesr som har med Karlshamn karlshamnare att göra.
Min morfar, Olof Rosholm drev Rosholms Charkuteriaffär 1904 - 1947:
http://rosholsmscharkuteri.blogspot.ca/2017/05/karlshamns-nya-charkuteri-olof-rosholm.html
Hans son Sten var jaktflygspilot i Svenska flygvapnet. Läs om hans liv här:
http://svartefaretsten.blogspot.ca/2017/03/berattelsen-om-sten.html
Vad har du for minne av Cafe Villa Utsikten? Min mormor, Lizzie Hamel, arbetade dar lange sedan.
ReplyDelete